Kinderboeken

Review: De Tempeljagers – Het verdwenen eiland Kivamba

Al jaren zijn wij fan van kinderboekenschrijver Michael Reefs. Wij zijn er van overtuigd dat hij kinderen weer plezier geeft in lezen. Zijn boeken vinden wij keer op keer bijzonder avontuurlijk, enorm beeldend geschreven en vol fantasie. Kortom: gaaf voor kinderen.

Wat de boeken voor ons extra leuk maken, is het contact met Michael voor verschijning van zijn nieuwste boek. Soms mogen we zelfs voor verschijning ‘meelezen’ of hij houdt ons op de hoogte van het nieuwe verhaal. Zo ook bij De Tempeljagers!
De Tempeljagers is een nieuwe serie van Michael Reefs en dit boek is verschenen bij uitgeverij Billy Bones. Volgens ons passen Reefs en Billy Bones uitstekend bij elkaar en we zijn daarom ook zo blij dat ze elkaar hebben gevonden. Gedreven en meer dan enthousiaste kinderboekenvertellers.
Trailer en Jungle Escape
Lange introductie voor een review van het nieuwste boek… en dan volgt de boekbespreking nog niet eens. Want we willen eerst nog even laten weten dat het zo gaaf is dat er een boektrailer is (check https://www.youtube.com/watch?v=2Lw2gzQsiHQ) én wij pal na de boeklancering van De Tempeljagers samen met andere boekbloggers al meededen aan de Jungle Escape. In die tekst lees je ook leuke antwoorden op vragen aan schrijver Michael, zie Zoek de letter.

Deel 1 van de serie: De Tempeljagers
Okay, we pakken het boek met stevige kaft erbij. De cover laat drie jongeren voor een stenen olifantentempel in de jungle zien. Zeer aantrekkelijk en een tikje mysterieus. Op de achterflap lezen we de drie Billy Bones woorden: mysterie, avontuur, zoektocht. Deze woorden, in combinatie met de online boeklancering waarin Michael vertelde dat hij in het boek Lara, bekend uit de games Tomb Raider, op avontuur laat gaan, maken ons nieuwsgierig naar het verhaal. Supergaaf idee trouwens om een gamefiguur op pad te sturen in je boek.

Het eerste hoofdstuk ‘Een mislukte grap’ zuigt je direct het verhaal in. Tante Lara geeft een rondleiding in de kelder van Chateau Ravenhorst en de broers Finn en Noah willen de bezoekers laten schrikken. Ze hebben een spannend plan, maar Lara heeft haar groep hun plannetje al verklapt. Zo mislukt het grapje, maar worden de jongens wel getriggerd om een grootser plan in de kelder uit te denken en publiek te laten schrikken. In hun zoektocht naar speciale effecten om in de ondergrondse tour te verwerken, komen ze bij een oude kist. Samen met hun beste gay-vriendin Tess graven ze de kist uit en ontdekken een versleten schatkaart.
Op zoek naar het eiland
De drie vrienden laten de schatkaart aan Lara zien en haar avontuurlijke gevoel is weer terug. Met z’n vieren gaan ze op reis, op zoek naar het verdwenen eiland Kivamba. De ouders van Noah en Finn denken dat Lara haar neefjes mee op vakantie neemt en hebben geen idee welk groots en meeslepend avontuur zij beleven als zij naar Madagaskar vliegen. De ontdekkingsreis is echt van start als zij eerst in een onderwater tempel naar parel en zoeken en later over een woeste zee naar het eiland Kivamba varen. Vervelend genoeg wordt Lara ontvoerd en gaan Tess, Finn en Noah met z’n drietjes een spannende strijd aan.

Het drietal houdt elkaar mooi in evenwicht, want Tess is een stoere chick die nergens voor terugdeinst en Noah is stiekem bang maar uiteindelijk altijd moedig. Op het eiland ontdekken zij de oude tempel van de olifanten en beleven zij een bijna te bizar verhaal. Ieder detail wordt heel beeldend door Michael omschreven, zodat je er als lezer bijna bij bent. Zo spannend dat je wilt blijven lezen tot de ontknoping.

Boek 2
Even lijkt de ontdekkingsreis vroegtijdig te eindigen, maar – zoals je al kunt vermoeden in een boekenserie – redden Noah, Finn en Tess hun tante Lara en komen zij met z’n vieren weer veilig thuis. Vanaf nu noemen zij zich de Tempeljagers!
Na 253 spannende bladzijden – opgedeeld in 39 hoofdstukken - is het boek uit. Wij vinden dat jammer, want we hadden nog wel verder willen lezen over de Tempeljagers. En…. Dat kan. Het eerste hoofdstuk van boek 2 Het mysterie van de gouden feniks is al te lezen. In ‘een spannende vlog’ lezen we direct dat het vervolg nóg spannender is. We kijken uit naar dit boek dat in oktober 2020 zal verschijnen.

Voor 10+
De Tempeljagers is geschreven voor 10+-ers. Onze eigen 11-jarige Pien is niet echt (lees: echt geen) lezer, maar een boek van Michael Reefs wil zij wel doorbladeren (en daarna misschien lezen). Zij ontdekt dat het een boek voor 10+ is, maar er in de flap van het boek al twee beoordelingen van een 8- en 9-jarige staan. “Dus jongere kinderen kunnen het ook lezen!” is haar conclusie. Dat klopt wel, want het avontuur is spannend voor jong en oud. Het ligt natuurlijk aan je leesvaardigheid of je het boek op jonge leeftijd zelf kunt lezen, maar wij weten zeker dat het een prachtig voorleesverhaal is. Juist ook voor juffen en meesters op de basisschool! Doen… en, als je het boek uit hebt, kun je in de achterflap zelf een review schrijven bij ‘dit vind ik van dit boek’. Er is zelfs ruimte om drie vrienden/vriendinnen hun mening over het boek te laten geven. Origineel idee!
Je kunt het boek o.a. kopen bij Billybones.nl