Kinderboeken

Boekrecensie: André het astronautje terug naar de aarde

Dol op astronauten en alles rondom André Kuipers? Dan is er goed nieuws. Fontaine Uitgevers lanceerde in het najaar van 2017 het boek André het astronautje terug naar de aarde.
Leuk en leerzaam
Het kleurrijke boek gaat natuurlijk over André het astronautje. Hij zweeft in zijn raket om de aarde, samen met zijn vriendinnetje Valentina, Astromuis en hond Laika. Wij kennen het viertal uit zijn vorige boeken én uit de voorstelling. Lees ons verslag ‘op reis met André’.
Het is trouwens niet per se nodig om de vorige boeken André het astronautje en André het astronautje gaat naar de maan ook te lezen, het boek staat op zichzelf. Maar het zijn wel alle drie erg leuke en leerzame boeken over, zowel de aarde als over belevenissen in de ruimte. Met zijn boeken wil André Kuipers kinderen inspireren en enthousiasmeren voor wetenschap en techniek.
Over dit boek
Vanuit de raket kijken de twee kinderen, de muis en de hond naar de aarde. Ze komen terug van hun bezoek aan Mars en hebben heimwee. Ze missen de geur van bloemen en het gefluit van vogels. Hoe mooi! Al (voor)lezend leer je dat de raket wel dertig keer sneller gaat dan een vliegtuig en zie je op de tekeningen dat onze planeet wel wat weg heeft van een blauwe knikker. André en Valentina zien door de telescoop die ze van de marsmannetjes hebben gekregen dat de aarde onder andere uit (zee)water bestaat. Door vuile lucht verdwijnen sommige plaatsen, net als stukken oerwoud. De twee kinderen kijken vanuit hun raket geschrokken naar de aarde.

Ben jij benieuwd geworden naar dit boek?

Aarde opknabbelen
Er worden dus belangrijke onderwerpen aangesneden in het kinderboek, maar tegelijk maakt Astromuis er weer een grapje over: “denken mensen soms dat de aarde een blokje kaas is dat ze kunnen opknabbelen?”.  Als de raket op de aarde neerkomt, zijn ze in zee geland. Dan pas blijken er twee marsmannetjes meegereisd te zijn naar de aarde. Vissers brengen het gezelschap naar een tropisch eiland. Vanaf daar bellen ze opa met een satelliet telefoon. Handig! André, Laika, Valentina en Astromuis beloven naar huis terug te komen. Wat een avontuur!

Wij vinden de illustraties van Natascha Stenvert fantastisch en perfect bij het leerzame verhaal aansluiten. Het leest lekker beeldend voor, kinderen vinden het spannend, grappig en leerzaam en Gaaf voor Kinderen hoopt dat André Kuipers nog veel kinderboeken gaat maken.

De boeken zijn o.a. te koop bij Bol.com.