Gaaf voor Kinderen

Welkom bij Gaaf voor Kinderen

Cool kamperen in sfeervolle stacaravan

Plof, de nieuwe Eurocamp zomerbrochure 2012 valt net bij ons in de brievenbus. Op de cover valt te lezen ‘de nummer 1 in luxe campingvakanties’. Ik kan je nu al zeggen: dat klopt. Wij zijn meerdere keren met Eurocamp en Keycamp op reis geweest en het is altijd gaaf. De ene keer gingen we naar een keigave Keycamp boomhut, op een camping vlakbij Parijs. Wij genoten hoog in de boom (lees hier het ervaringsverhaal) en alle andere campinggasten waren jaloers… afgelopen zomer kregen wij ook heel wat jaloerse blikken. Maar dat was bij thuiskomst. Tijdens de zomervakantie heeft de zon op veel bestemmingen niet al te veel geschenen, maar net de tien dagen van onze vakantie op camping Le Val de Bonnal was het schitterend zonnig en heerlijk warm. Iedere dag naar het zwembad met vette glijbanen of dobberen op het naastgelegen meer. Wat viel ik iedere avond zalig in slaap op het bovenste bed van het stapelbed (ik ben nu groot genoeg dat dat mag!) in onze stacaravan.

Waar gaan we heen?

Ieder jaar is het weer lastig voor papa en mama en keert de vraag ‘waar gaan we dit jaar naar toe op vakantie?’ terug. Vorig jaar waren we op een mooi vakantiepark, maar nu wilden we naar een camping. Meer vrijheid voor de kids, zo zeiden ze. En dat klopte hoor! Ik kon heerlijk alleen op pad op de camping. Ik had dan ook zo heel veel vriendjes gemaakt en dagen lang was ik met Victor en David op pad. We verbleven in een stacaravan, omdat alles daarin aanwezig is, van comfortabele keuken tot bedden en van koelkast tot banken. Bovendien, mijn zusje slaapt tussen de middag en dan is het wel zo prettig als zij rustig kan liggen. In de stacaravan Horizon Midi met terras van Eurocamp is gewoon alles aanwezig, dus die keuze was al gemaakt. Hoewel, mama wilde ook wel graag in een safaritent, maar het bleek dat onze hond Goofy dan niet mee kon. Honden willen ook wel eens vakantie vieren, dus de keus voor een stacaravan was snel gemaakt. Dan nog de bestemming. Liefst niet te ver vanuit Noord-Holland, maar wel in Frankrijk. Flink snuffelen in de brochure en op de website van Eurocamp en het is de camping in Rougemont, Le Val de Bonnal geworden. Op circa 665 kilometer vanuit Utrecht, een schaduwrijke camping, aardige omgeving, prachtig zwembad. Kortom, een topbestemming.

Zwembad met glijbanen

Hup, kledingtassen en speelgoed uit de auto de stacaravan in en alles is klaar. Mama maakt de bedden even op terwijl papa theewater kookt. Binnen een half uur zitten we op het terras uit te puffen. Daarna is het tijd voor een verkenningsrondje over de camping, langs de kleine supermarkt, een outdoorbaan over de rivier, een ijsje op het terras van de snackbar, via het zwembad (met veel glijbanen), diverse kampeerplaatsen en langs het meer waar je waterfietsen kunt huren, terug naar onze stacaravan. Om de zwembroeken op te halen, want het zwembad moet uitgetest worden. Mijn zusje speelt lekker in het ondiepe badje met paddenstoel en ik ga van de kronkel glijbaan en daarna met de snelle steile glijbaan. Echt gaaf! Er zijn lekker veel ligbedjes, dus iedereen blij. ’s Avonds is er disco zwemmen, ook cool… maar voor iets oudere kinderen (ik heb mijn zwemdiploma ook nog niet). De volgende ochtend ga ik bij het entertainment team kijken en maak ik met Ernst (hij werkt daar) een Harry Potter hoed. Ik maak meteen vrienden van mijn eigen leeftijd op de camping. Met de tweeling Victor en David ga ik voetballen, proberen te badmintonnen (dat hoort op de camping!) en we gaan weer zwemmen. Het is volop genieten. We eten met de twee families pannenkoeken op ons terras. In de avond gaan we naar de kids disco, op de bovenverdieping van de supermarkt. Lekker dansen en meezingen op bekende toppers als chiwawa, theo theo, de muzikant en vele andere hits.  Gezellig. Mama checkt ondertussen op het terras van de bar even haar mailtje, omdat daar gratis Wifi is.

Safaritent

Omdat we heel nieuwsgierg zijn naar de safaritent, nemen we daar een kijkje. Voor ons was het niet een ideale locatie geweest, pal aan de rivier de Ognon (zonder hekwerk langs de zijkant). Maar met tieners is het daar een perfect accommodatie met twee slaapvertrekken en een keukenblok. Op het terras staat een houten tuinset en alles is heel comfortabel. Daar groeien we vast nog naar toe. Wij relaxen lekker in onze luxe stacaravan. Vlakbij de safaritent is trouwens een bruggetje naar het meer naast de camping. Hier kun je waterfietsen en lekker eten in het restaurant, waar ook nog eens een kartbaan is. Op de camping is het zalig rustig (en ontzettend gezellig), maar vlakbij is er allerhande vertier en vermaak. Al zijn we daar helemaal niet zo naar op zoek, wij genieten al van onze barbecue bij de stacaravan, het zwembad en de hele camping. Plus natuurlijk van het zonnige weer! Eigenlijk is het zelfs te warm om iets te gaan doen. Toch maken we een geweldig uitstapje naar Belfort met z’n citadelle en leeuw. Nu we de smaak te pakken hebben rijden we de volgende dag – na een tip van een andere familie op de camping – naar Basançon. Een prachtige oude stad, ook met citadel. Dit ligt net iets uit het centrum (maar je kunt er met de auto heen) en er is een dierentuin in gevestigd. Echt heel tof. Eigenlijk dus een dierentuin in het museum . Dubbelop. En heel slim, want de vestingmuren van de citadel zijn al heel hoog, leeuwen, apen en herten kunnen niet ontsnappen. Het is er echt leuk. Een aanrader.

Vrijheid in aankomst

We genieten ons suf in onze stacarvan en op de camping. Wat een vrij gevoel, en wat fijn dat alle luxe aanwezig is. En het is gezellig.  We willen nog niet terug naar huis, maar onze vakantie zit er wel op. Files op de heen en terugreis maken wij trouwens niet mee, omdat het zó handig is dat je bij Eurocamp op iedere gewenste dag aan kunt komen, en kunt vertrekken. Om alle weekends en zwarte zaterdagen heen. Logisch dus dat mama nu de Eurocamp zomerbrochure zit uit te pluizen voor de komende zomervakantie. Ze kijkt nu naar de waterlodge, de allernieuwste manier van vakantie vieren, drijvend op het water. Avontuurlijk en romantisch tegelijk. Toch denk ik dat wij weer in zo’n sfeervolle stacaravan terecht gaan komen, dat is zo goed bevallen.  Misschien wordt het wel Le Château des Marais, dat ziet er op de plaatjes zo mooi uit en er staat: “Jonge kinderen zullen genieten van deze genoeglijke plek onder bomen. Aan de rand van het park van en groot kasteel.” Hoewel, Le Parc de Fierbois er ook heel gaaf uitziet. Kortom, daar moeten we nog even goed naar gaan kijken. En, ik stel voor dat we mijn vakantievriendjes David en Victor even bellen om te horen naar welke camping zij gaan.

Gave weetje:

De camping is op Zoover beoordeeld met een gemiddeld 7,9.

Met een paar klikken te boeken via Eurocamp.nl

Meer weten over de nieuwste accommodatie, de Waterlodge, surf naar Waterlodge.

Meer weten over Frankrijk via Frans Bureau voor Toerisme: www.francegoude.com/nl