Gaaf voor Kinderen

Glamping op de Italiaanse camping

Waar gaan we deze zomervakantie naar toe? Ieder gezinslid mag zijn mening geven… Eerst over het land, dan over de accommodatie. De eerste keus is dit keer zo gemaakt. We willen naar Italië. Lekker pizza en pasta eten, genieten van de zon en mooie Italiaanse plaatsjes bezoeken. Dan de keus qua accommodatie. Word het een hotel, vakantiepark, camping? De kinderen (4 en 7 jaar) roepen direct dat ze weer naar de camping willen. Ze hebben gelijk, want dat is ook ideaal voor kinderen en tegenwoordig heb je veel luxe mogelijkheden op de camping. Dus hup, we pakken de website van Eurocamp, Europees marktleider in luxe camping- en familievakanties, erbij. We zijn er redelijk snel uit aan de hand van de foto’s van zwembad, camping en beoordelingen van bezoekers. Het wordt Altomincio Family Park, nabij het Gardameer. Dat kunnen we in één dag rijden.

Italië here we come!

Na toch wel een pittig eind rijden (het kan net aan op één dag) rijden we langs het Gardameer, net naar de onderkant van dit grote Italiaanse meer. Via een slingerweg en goede bewegwijzering komen we aan bij de receptie van Altomincio Family Park. Bij de entree worden we al opgevangen en naar het juiste kantoor verwezen. Het ziet er nu al groots uit. Bij de receptie van Eurocamp vraagt een vriendelijk echtpaar uit Engeland of de reis goed is gegaan. Yes. We vullen nog enkele gegevens voor ze in en de heer vertelt ons dat we dadelijk achter hem aan kunnen rijden naar onze luxe stacaravan. Hij stapt in een golfbuggy en wij volgen met de auto. We verlaten het terrein van de receptie en gaan weer de weg op, de heuvel af. Daarna linksaf waar langs de weg allemaal auto’s geparkeerd staan. Onze Eurocamp-medewerker stapt uit en vertelt dat wij alle spullen in zijn buggy over kunnen laden en dat hij ons verder naar de stacaravan rijdt. Oeps, daar hadden we niet op gerekend. Met best een groot aantal losse spullen in de auto verkassen we alles naar ons onderkomen voor deze week. De kids rijden mee op de buggy, want het is ook nu in de avonduren best warm (en ze zijn moe). We rijden langs diverse speeltuinen, door straatjes met aan weerszijden stacaravans. Dan zijn we opeens bij onze Eurocamp stacaravan met een ruim terras voor de deur. Plus een speeltuintje naast onze accommodatie. Binnen is het aangenaam cool. De Engelse heer vertelt dat hij de airco al voor ons aan heeft gehad en legt uit hoe deze werkt, terwijl Mees en Pien al bepalen waar ze gaan slapen. Als we met z’n viertjes zijn, vallen we aan op het welkomstpakketje met hierin water en fris. Heerlijk! Alles krijgt langzaam zijn plekje en dan is het tijd om Altomincio Family Park te ontdekken.

Groots

Onze luxe Eurocamp stacaravan staat gelukkig dichtbij alle voorzieningen. We hebben al snel in de gaten dat het heel anders had gekund. Want deze terrascamping telt meer dan 750 plaatsen en dus kun je een behoorlijk eind van het zwembad verblijven. Wij zijn echter binnen twee minuten bij de grote supermarkt, met op nog eens twee minuten lopen het grote zwembad. Alles gaat zo’n beetje net sluiten, dus morgen gaat ons echte avontuur beginnen. Na een goede nacht in heerlijke bedden is het voor het ontbijt aansluiten in een lange rij bij de supermarkt. Brood halen neemt even tijd in beslag. Ook zien we al mensen met handdoek onder de arm naar het zwembad lopen. Deze is toch nog dicht? Wat later zal blijken… de stoelen worden al direct na opening van het zwembad afgehangen. Iedereen zegt altijd daar niet van te houden, maar doet het toch. Wij – jammer genoeg - de volgende dag dus ook. Na een heerlijk Italiaans ciabatta gegeten te hebben staan de kids te popelen om naar het zwembad te gaan. Het vergt even tijd om een stoel te vinden, maar dan plonssss. Zalig. En voor kinderen tot een jaar of acht ideaal! De witte, zachte ondervloer en ondiepe water (tot zo’n 50 cm) zorgt voor onbezorgd spelen. Midden in het grote zwembad is een speelheuvel met glijbanen. Na een paar uur genieten van zon en water, is het tijd voor een ijsje en drankje. Altomincio heeft alles zelf in huis. Dus de kinderen halen een vers schepijsje en wij pakken een cappuccino aan de bar. Pas dan blijkt dat er nóg een zwembad is, een diep en vierkant bad om te zwemmen (al wordt er natuurlijk continu gespeeld). Dat is fijn! De dag en de dag erna vliegen om en zijn gevuld met ontbijten, zwemmen, zonnen, ijs eten, spelen in de speeltuintjes, vriendjes maken, een chipje eten, wijntje/biertje drinken door papa en mama en vooral veel genieten. Kortom, vakantie. Met een gerust hart laten we de kids naar de speeltuintjes gaan, want dit is een autovrijpark. Bovendien verblijven er veel Nederlandse en Belgisch gasten, en dat is voor Mees en Pien fijn. Wij vinden dit familiepark echter wel erg groots.

Dagjes weg

Het is zelfs voor Italiaanse begrippen behoorlijk warm, dus onze stacaravan met airco is zalig. ’s Avonds steken we de gasbarbecue aan of bereiden een simpele maaltijd in de complete keuken. Dit is echt luxe kamperen. Alles is aanwezig in onze accommodatie, van toilet tot douche en van bed tot keuken. We zijn geheel geaard en besluiten op een ochtend de omgeving buiten de camping eens te verkennen. Vroeg op pad, vanwege de warmte. Op naar het nabijgelegen Salionze en het mooie vestingstadje Peschiera. We slenteren langs winkeltjes en komen ook bij een lokale markt. Dit wisten we, want iedere ochtend geeft het familiepark een eigen krantje uit met informatie over wat er wanneer te doen is op Altomincio maar ook wat er in de omgeving gedaan kan worden. Iedere ochtend weer een fijn begin van de dag. Rond lunchtijd zijn we weer in onze stacaravan en besluiten dat we wellicht de volgende dag naar het pretpark Gardaland kunnen gaan. Uiteindelijk blijken Mees en Pien veel liever lekker op de camping te willen blijven. Prima!

Entertainment

Het is ook niet zo vreemd hoor dat de kinderen bij deze warmte gewoon in en om het zwembad willen zijn én met het animatieteam mee willen doen. In de ochtenduren kunnen ze knutselen bij de kidsclub en er wordt veel georganiseerd. Iedere avond is het entertainment team verkleed bij de kids disco en staan alle kinderen mee te dansen. Enkele medewerkers spreken een woordje Nederlands dus onze kinderen vermaken zich op en top. Zeker ook als er op een avond schuimparty bij het zwembad blijkt te zijn. Dolle pret! Grote witte schuimwolken vliegen door de lucht en de muziek maakt het tafereel nog vrolijker. Er is werkelijk genoeg te doen hier. Ook qua eten trouwens, want Altomincio heeft een eigen ijssalon, café en natuurlijk ook een groot restaurant. Daar komen wij echter deze vakantie niet, want onze Eurocamp stacaravan is zo fijn en luxe dat we zelf in een mum van tijd het eten op tafel hebben. En zo ontzettend genieten van glamping op de Italiaanse camping.

Over Eurocamp

Voor het seizoen 2014 lanceert Eurocamp (inmiddels is Keycamp ook onder deze naam verder gegaan) een allernieuwste en meest luxe stacaravan: de Aspect. Exclusief ontworpen naar wens van de gasten van Eurocamp. Eurocamp laat weten: “We wilden een accommodatie ontwerpen die van alle gemakken is voorzien, zonder het gevoel met buiten te verliezen. Een accommodatie waar je tegelijkertijd plezierig kunt verblijven én kunt genieten van de natuur. Daarnaast vinden onze gasten nog iets heel belangrijk, en dat is ruimte en comfort. We hebben ons designteam uitgedaagd om een totaal nieuwe accommodatie te ontwerpen. Een moderne en stijlvolle accommodatie met een slimme indeling en leefruimtes die buiten en binnen samenbrengen.”

Meer informatie en boekingen: bezoek de website van Eurocamp.